04 April 2014

Kebergantungan.


Solat adalah salah satu cara kita berbicara dengan Tuhan.

Bila kita tinggalkan Tuhan tapi pada masa yang sama kita masih nak bergantung harap pada dia. Kita taknak cuba sebab kita rasa kita kotor, jijik banyak dosa. Kita lupa betul yang Tuhan tu maha pengampun. Rasa bersalah tu ada tapi tak mencuba langsung nak berbaik dengan Tuhan.

'Hidayah belum sampai'
Hidayah takkan datang kalau kita tak cuba untuk cari hidayah. Kita kalau masih jadi kita yang sama, tak langsung cuba angkat punggung buat sesuatu, lepastu salahkan Tuhan sebab tak beri kita hidayah sampai sekarang. Macam tu?

Fikir balik kenapa sampai sekarang Tuhan bagi peluang untuk hidup. Kenapa ada kejatuhan demi kejatuhan Tuhan beri pada kita? Sebab dia nak kasi kita peluang, untuk kembali pada Dia. Waktu kita rasa takkan ada sesiapa yang bantu kita, kita sepatutnya cari Dia. Dia tunggu kita datang, sujud, pulang pada Dia. Bodohnya kita.

Dalam kelas Islam and Psychology, masih dalam tajuk yang sama Freewill vs. Determinism, madam ada kata 'we don't have any right to judge others only Allah knows what's really happening inside them'. Sebab tu hidup ni pilihan. Kita pilih hidup yang kita nak but the outcome is determined by Allah. There's a lot more things to share tapi nantilah.

Jadinya, I may perceived that some of you have gone through something, some kind of neurosis maybe. Yup, there's a story about a woman who had OCD, she took ablution for about 12 hours a day. She felt doubtful whether or not she had took her ablution in a tertib way. So she had a breakdown. She stop solat. Can you imagine how fatigue she was and at the same time she needs to deal with her guilt of not performing solat at all. She cannot do anything. Thus, she is not the one who shuld be blamed right? But she's doing fine now. Alhamdulillah.

Husnuzon. Allah knows everything better than anyone. Kita doakan orang-orang yang masih mencari kelibat Tuhan jumpa dengan apa yang dia cari dan kita pula masih kekal istiqamah dengan pegangan kita. Kita tahu kita sendiri tak baik mana tapi cubalah. Setiap hari kita cuba betulkan diri. 

Existentialism, I still find it hard to get to understand it. 

You are what you eat? You are what you read! Guys, don't be too influenced by your readings. It's okay to read and get to think about it but then make sure to put your limit.


Salam Jumaat, people.




6 comments:

Päk Läng said...

pembacaan cumalah salah satu dari siri mematangkan diri. macam pengalaman hidup seharian. apa yang penting; percaya dan jadi diri sendiri!

kerana manusia hidup atas dasar kepercayaan.

pemuzik jalanan said...

Dalam proses mematangkan diri tu kadang kita trlari daripada apa sebenarnya yang kita nak cari.

Yup, percaya yang kita bukan hidup sendiri. Kita ada Tuhan. Atas dasar kepercayaan tu kita develop perkara perkara seterusnya..

Haikal Blank said...

tak boleh elak dari terpengaruh pada pembacaan. sebab tu kena selalu selak balik kitab suci atas gerobok yang berhabuk tu.

dugaan memang untuk kita balik kepadaNya. sadarkan diri dari dosa dan alpa.

moga semuanya baik baik untuk kita semua. :)

AdinataGus said...

Betul-betul buat aku fikir kembali,terima kasih kerana menulis sesuatu yang menyedarkan.

Anonymous said...

Dapat sesuatu dari pembacaan di atas dan terima kasih untuk itu. =)

Mia said...

biasalah manusia. ingat Tuhan bila perlu. Macam tu juga aku. Asalkan kita saling mengingati, sekurangnya kita tak terlalai.