04 November 2015

November 2015


Oh well its November again! Aku suka juga November ni, selain ada satu hari yang aku tunggu, November juga petanda assignments dan submissions berlumba lumba minta disiapkan. Cerita pasal hal hal belajar, jadi sayang pula nak habiskan belajar.

Ada masa memang rasa penat gila nak hadap segalanya tapi pada masa sama rasa macam alahai..dah nak habis ke? Ada banyak benda aku dah fikir sebenarnya, separuh hati nak sambung belajar lagi, sebab aku dah jumpa benda apa yang aku minat gila dalam bidang Psikologi ni, Aku minat Developmental Psychology, deal dengan, yelah development of human beings, aku ada cita cita baru juga ni.

Aku kalau boleh ada impian nak buka development centre. Nak focus on the development of children and adolescence. As a psychologist-to-be, ada banyak benda yang aku nak try and educate our society, mostly the parents on how you should brought your kids up. Adolescents is like the most essential period in one's life. Ada banyak benda/idea yang aku nak keluarkan dan aku harap, aku boleh tolong orang orang yang perlukan pertolongan. This, we can call this as jihad too, kot. Hehe.

Education system kita macam tunggang terbalik juga la. Entahla, tengok the perception towards budak budak yang orang anggap "tak pandai". How "tak pandai" is to be "tak pandai"? Kenapa budak budak ni kita sisihkan, letakkan dorang dalam kelas seni, sebab kita rasa seni dan hal hal yang berkaitan je sesuai dengan dorang. Dan jauh mana seseorang tu kita kira pandai? Sebab dia masuk kelas sains jadi kita assume dia akan berjaya jadi doktor, engineer, lawyer sedang yang lain tu kita tak kira sebagai orang yang berjaya? Kalau dia "pandai" kenapa dia tak boleh buat pilihan untuk pergi kelas seni? Ada pilihan tapi tiada pilihan. Apa tah masalahnya kalau kau lari dari bidang sains dan segala kos yang nampak power sangat tu! (emo). Tu lah, perception tu perception, kena cuba ubah. 

Banyak sangat benda yang aku nak persoalkan sebenarnya. Dan aku harap, tak banyak sikit, bila aku graduate nanti, aku contribute juga something untuk society. Bukan belajar 6 tahun keluar sia sia, cuma ada sijil ja. Sayang kan? Hopefully la. Korang doakan aku wei. Seronok juga aku rasa sekarang ni, sebab rasa macam dah jumpa satu jalan hidup yang aku cari cari selama ni. At least, aku ada impian. Bukan jadi budak hingusan macam dulu. Orang tanya apa apa, jawapan aku senang ja, tak tahu.

Aku kira, dalam hidup ni, sampai satu masa, kau kena berubah, for your own good. Mungkin perubahan yang kau buat orang akan rasa tak selesa, tapi kau kena ingat, hidup ni tak semuanya pasal kita dan tak semuanya pasal orang lain. Pandai pandai la bahagi. InsyaAllah, you'll be alright :)


Sorry la bahasa aku kecamuk sikit, rojak gila kan, campur campur. Hehe.
Macam biasa, selamat buat engkorang juga!

1 comment:

Sheila Adziz said...

InsyaaAllah.... all the best...