29 January 2017

From Single to Not Really Available


Seorang teman rapat bakal melangsungkan pertunangan esok. Kalau saja kau tahu betapa tunang pun menyerabutkan. Maksud aku kena siapkan macam-macam. Lepastu dah kena mula fikirkan tentang the next step which is.. kahwin?

Baru kau sedar semua orang (kawan-kawan/sedara/sepupu) semuanya bakal berpindah ke fasa baru. Dan ibu ayah/ tok nenek kau dah mula tanya dan risau sebab kau belum bincang dan buka cerita pasal keadaan kau. 25 ni dah nampak lanjut usia sangat ke?

Kalau diikutkan bulan 4 ni, tokwan nak aku tunang dengan wan aku punya anak buah. Kenal-kenal sikit, terus ajak jalan. Perbincangan ni terjadi tahun lepas sebenarnya. Waktu tu aku tengah lost banyak. Jadi macam biasa, aku jadi perempuan yang terlalu dirisaukan. Entah jalan paling senang bagi semua orang adalah dengan satukan aku dengan lelaki yang aku sendiri tak kenal. Jawapan aku mestilah taknak. Kalau kawan saja-saja takpa. Ni mak dia datang rumah terus soal-selidik hal aku, tanya nak kawan dengan anak dia ke tak. Kalau okay, boleh terus buat majlis.

Nak tolak tapi nak jaga hati wan dan tokwan. Nak terima tapi hati tak terbuka pula. Last sekali, aku terus terang jela. Nasib baik ibu ayah faham. Aku ni sejenis manusia setia kot (puji diri)!

Ibu aku cakap satu ja, jodoh ni, jauh mana kita lari, nak jadi tapi tak jadi, kecewa, putus tengah jalan, pusing-pusing tetap jumpa dia juga nanti. Datang la sepuluh laki-laki paling sempurna pun, yang satu tu juga kalau Tuhan dah kata untuk kita, tetap juga dia, 

Tu la dah terbebel panjang. Ah, aku pula debor lain macam kawan yang nak tunang ni.

Selamat Bertunang sayang! Awak dah besar ni. Selamat jadi bridezilla! 

p/s: tak kisah la apa pun status awak lepasni. you will always be my bff.

No comments: