26 August 2013

Pasar Seni dan Kenangan Lalu.


Awal pagi tadi, aku ke tempat di mana pertama kali kita ketemu, berbicara dan bertemu mata. Masih ingatkah lagi petang itu seusai kita berhenti mengelilingi kota kerna aku keletihan, kita duduk di bangku menghadap sungai yang keruh warnanya. Lalu kau mulakan cerita, dan aku jadi diam, ralit mendengarkanmu. Di situ juga tempatnya aku sedar tentang apa/bagaimana/kenapa segalanya tentang realiti hidup yang sebenarnya.

Hari ini aku kembali, dengan kenangan-kenangan kita berlegar di setiap sisi. Aku masih gadis kecilmu, juga seorang gadis kecil pada mata mereka yang selalu dekat denganku. Sejak hari itu, aku masih mencari  sosok gadis dewasa dalam diri. Malangnya, aku belum jumpa. Seperti kamu, mereka yang lain masih mengganggap aku seperti anak kecil yang perlu selalu diperhati. Takut aku belum cukup bersedia untuk jatuh barangkali. Tak apa. Aku cuba lagi, nanti-nanti.

Sebelum melangkah pergi tadi, aku sempat bermonolog dengan Tuhan, bertanya tentang soalan-soalan yang aku tahu jawapannya tak akan muncul sekarang, masih misteri. Apa-apa pun, mungkin kau datang sebagai Cinta tapi tidak Jodoh. Cinta pula perlu datang seiring dengan Jodoh, ya kan? Tika ini, jangan kau tanyakan kondisi hatiku, bakal sihat kembali. Nanti.

Laki-laki,
Moga kau tak tenggelam dihujani puisi-puisi perempuan yang patah hati.

No comments: